måndag 5 december 2016

tisdagen den 6 december




Kalenderbild av Frida F 2 blå


Star Wars






Den här morgonen ville Esmeralda verkligen inte gå upp. Tant Eva fick skaka hennes arm flera gånger innan hon vaknade.
-     Men lilla gumman, sa hon. Har du inte sovit bra.
-     Jo, nja, jag drömde så konstigt.
-     Ja, det kan man göra ibland men nu är det bäst du går upp. Elliot sitter redan och äter frukost.
-     Tog han fotbollskläderna på sig idag också?
-     Nej, skrattar tant Eva, han har sin gröna tröja och ett par mjukisbyxor på sig. Jag tror till och med att han fick på sig strumpor idag.
Eftersom det är kallt ute och barnen har overall på sig kan Esmeralda välja sina jeansshorts och en orange magtröja. När hon kommer ner till frukosten så sitter verkligen Elliot där tillsammans med Meus och äter flingor och en smörgås.
-     Godmorgon, säger Esmeralda och kramar om farbror Harry. Ingen gröt idag?
-     Godmorgon själv du, nej jag fick inte äta gröt idag för Eva, men till lunch tror jag att det kan bli en tallrik eller två, säger Harry och blinkar lurigt åt Esmeralda.
-     Vad blir det för mat i Bamba idag? frågar Elliot.
-     Ja, idag blir det tacos.
-     Åh, det är gott.
-     Hur ska ni ta er till skolan idag då?
-     Tänk om man kunde åka limousine, säger Esmeralda drömmande. En rosa eller kanske en vit.
-     Vad är en limonsin? undrar Elliot.
-     Det är en stor fin bil men om det går bra med en liten röd bil så kan ni åka med mig, säger tant Eva.
-     Kan vi ringa mamma och pappa idag?
-     Självklart, det gör vi när ni kommer hem från skolan men vi får inte glömma att vi också ska baka pepparkakor, farbror Harry ser mycket nöjd ut. Pepparkakor, det är nästan lika gott som tomtegröt.
-     Och glöm nu inte bort hur det var förra året när du åt upp all deg och fick alldeles ont i magen och du Esmeralda, har du kommit ihåg att du har idrott nu på morgon? säger tant Eva medan hon dukar av bordet.

När Esmeralda har idrott så pysslar de i förskoleklassen. De andra barnen gör tomtar men Elliots figur ser lite ut som Yoda.
-     Men Elliot jag trodde inte du tyckte om Star Wars?
-     Nej, det gör jag inte heller men jag ska ge den till Meus för han blev så ledsen igår då Yoda inte ville krama honom.
-     Det var ju snällt tänkt av dig. Då tror jag det är bäst att du får ta med dig din Yoda hem idag så Meus blir glad igen.
Elliot nickar.
På rasten spelar Elliot snöfotboll igen men Esmeralda sitter kvar i omklädningsrummet och håller på med sin mobil ända tills nästa klass som ska ha idrott kommer.

När det blir dags för frilek så låtsas Elliot att han har ett lasersvärd som han sticker in i en soffkudde samtidigt som han ropar: jag ska killa dig. Elliot har tagit med sig Meus till skolan och nu sitter han på en stol och tittar på.
- Och då killar jag med lasersvärdet och då springer alla, förklarar Elliot för honom. Så du ser att du inte behöver vara rädd.
 Esmeralda har matte och hinner faktiskt räkna en hel del trots att hon funderar på hur hon ska kunna ordna så att batterierna kan laddas.
 Det blir verkligen tacos i Bamba och Esmeralda blir så glad då hon hittar Isa där för Isa är NO-lärare och kan säkert en massa om batterier.
-     Kan jag sitta bredvid dig?
-     Självklart, säger Isa.
-     Och kan jag fråga dig en sak?
-     Självklart, vad är det du vill fråga om?
-     Jo, det handlar om batterier.

Då skolan är slut hämtar Esmeralda Elliot och så går de tillsammans hem. Det är skönt att gå där och prata om allt konstigt som hände igår. Elliot berättar att han är lite rädd och Esmeralda säger att han inte behöver vara det. Det är bra på låtsas och inte alls på riktigt och om han vill så kan hon gå tillbaka ensam. Det vill inte Elliot och så bestämmer de att de ska säga till farbror Harry att de vill spela ett spel istället för att lyssna på en saga den här kvällen.
 Som tur är har inte farbror Harry ätit upp all pepparkaksdeg utan de bakar pepparkaksgubbar så de till slut har en stor hög. Det luktar gott i hela huset och Esmeralda känner att den där lite otäcka känslan i magen från igår helt har försvunnit. När tant Eva kommer hem så har det hunnit bli mörkt ute.
-     Åh, får jag smaka på en pepparkaksgubbe? frågar hon.
-     Ja, men efter maten, säger farbror Harry.
-     Vad har du lagat för mat?
-     Det blir makaroner och köttbullar.
-     Men Harry, barnen har ju ätit tacos till lunch.
-     Ja, vad då?
-     Man kan inte äta köttfärs till lunch och sedan köttfärs till middag, suckar tant Eva.
-     Jo, då säger Elliot, det går alldeles jättebra.

Efter maten så skypar barnen med sina föräldrar. De berättar vad de har gjort i skolan och Elliot visar upp sin Yodatomte. Mamma och pappa skrattar och så berättar de om allt spännande som de har varit med om och att de längtar jättemycket efter sina småskrottar.
 Farbror Harry tycker det är en bra idé att de ska spela ett spel istället för en saga så de spelar UNO. Esmeralda kan inte riktigt koncentrera sig för hon tänker på Star Wars och batterier hela tiden så Elliot vinner och blir jätteglad.
 När farbror Harry och tant Eva har sagt godnatt ligger Esmeralda och Elliot alldeles tysta i sina sängar en lång stund.
-     Elliot, viskar Esmeralda till slut. Det är ok om du inte vill följa med men jag måste för jag har lovat.
-     Jag följer med, viska Elliot tillbaka medan han kramar Meus hårt. Jag är inte rädd längre för det är ju bara på låtsas.
-     Ok, då sover vi en stund. Jag ställer in mobilen på tolv.
Elliot och Esmeralda somnar fort och då mobilen väcker dem så smyger de tyst ut i stjärntornet med Meus mellan sig. På långt håll ser de det starka stjärnljuset som lyser in genom de höga fönstren.
-     Ja ha, säger Meus irriterat och tittar på sin klocka. Är det dags att komma nu?
-     Hej Meus, jag menar herr Bartolomeus, hojtar Elliot.
-     God afton, eller rättare sagt god midnatt, svarar herr Bartolomeus. Nå, kommer ni ihåg vad det var de ville ha hjälp med?
-     Ja, suckar Esmeralda: De vill ha hjälp med att kriga, att fightas mot de som är onda, eller i de som de tycker är onda och kanske döda dem,  de vill besegra sina fiender och så att laga sina ljusstavar.
Barnen och kaninen börjar gå mot torget. Återigen möter de en massa konstiga figurer som de känner igen.
-     Jag tror inte alla hör hemma i Star Wars, Esmeralda tittar sig omkring. Titta Elliot är inte det där superhjältar?
-     Jo, Captain America, Spiderman, Superman, Batman och Robin och så några som jag inte känner igen.
-     Åh, säger Bartolomeus. Det är några nya superhjältar Captain Murtaza, Catwoman Duin och så herr kyckling och hans bror Captain Kyckling och så Dark Dog.
-     Tingeling Dark Dog, fnissar Elliot.
-     Coolt, tycker Esmeralda.
Plötsligt kommer ett rymdskepp flygande. Barnen blir lite rädda för de kommer ihåg vad som hände igår då det andra rymdskeppet exploderade. Det här flyger så nära att de kan läsa namnet The Empire som står skrivit på det.
-     Hello Empire, ropar herr Bartolomeus och vinkar.
Rymdskeppet börjar vingla fram och tillbaka och det ser ut precis som om det vinkar tillbaka.
 Innan de kan se torget så hör de att det är många där och mycket riktigt, hela torget är fullt med figurer. Esmeralda tittar sig oroligt omkring men det verkar faktiskt inte som om det är några som bråkar. När figurerna får syn på barnen och kaninen så blir de alldeles tysta.
 Dart Vader kramar om dom och hälsar dom välkomna tillbaka och då börjar alla prata i munnen på varandra igen. Det blir ett förfärligt liv och Esmeralda är tvungen att snabbt hoppa upp på muren vid fontänen och skrika:
-     Stopp!
Det blir återigen tyst och då fortsätter hon:
-     Ni ville ha hjälp med att få era ljusstavar att fungera igen eller hur?
Alla mumlar och nickar men Yoda skriker:
-     Och att besegra …
-     Nej, säger Esmeralda bestämt. Ingen ska bråka och ingen ska slåss. Vi kämpar alltid för det goda.
-     Ja det gör vi, håller Elliot med.
Hon tycker att hon hör Meus muttra I hate you, när han ser Yoda, men hon är inte säker. Det verkar inte riktigt som något kaninen skulle kunna säga och högt säger han:
- Ja, vi är bäst!
-     Vill ni ha hjälp med era ljusstavar eller inte?
Då ropar alla ja och sträcker upp sina ljusstavar i luften.
Elliot går fram till Luke Skywalker.
-     Får jag låna ditt lasersvärd?
Luke lämnar motvilligt över det och Elliot tar det med sig till Esmeralda. Hon förklarar att anledningen till att de inte fungera är att batterierna behöver laddas och att det bästa sättet att ladda dem är göra det med solenergi.
-     Så vi måste bygga en solfångare och jag har valt ut några som jag tror kan hjälpa mig. Finns Captain Kyckling, Catwoman Duin och Captain Murtaza här? Vill ni hjälpa mig?
Det vill de och Esmeralda känner sig nöjd eftersom hon inte vill att Star Wars figurerna ska se hur de bygger solfångaren för då kommer de säkert att använda den till att göra något vapen.
 Medan Esmeralda och de andra hjälps åt att bygga solfångaren så leker Elliot med Dart Vader. De har varsin pinne som de låtsas fäktas med.
-     Jag vill ha ditt lasersvärd annars dödar jag dig, väser Elliot.
-     Ha, ha, du är för liten för att vinna över mig.
-     Nej, det är inte sant, säger Elliot och drar fram ett lasersvärd som han har haft gömt bakom ryggen.
De blinkar åt varandra och så störtar de båda två mot herr Bartolomeus som sitter och pratar med Yoda.
-     Hjälp rädda mig, skriker han och Elliot förstår att Meus egentligen är en mycket feg kanin.

När kvällen kommer är solfångaren äntligen klar. Esmeralda förklara att de måste vänta tills imorgon då solen går upp innan de kan börja ladda sina ljusstavar. Då det har blivit dags att säga hej då gråter Dart Vader lite och vill att de ska lova att snart komma tillbaka.
-     Ja, säger Esmeralda, det vore ju trevligt men vi har mycket att göra. Det är många sagofigurer som behöver hjälp.
-     Sagofigurer? Dart Vader ser ut som om han inte förstår.
-     Ja, det fröken Esmeralda här menar, börjar Meus förklara, är att det är många som behöver vår hjälp med olika viktiga och nödvändig saker.
-     Ja, det förstås men det skulle vara så roligt om ni ville komma. Jag kan baka chokladmuffins med citronkräm igen då ni kommer, lovar Dart Vader.
Barnen vinkar hej då och är inte alls så där alldeles ledsna över att behöva lämna alla bråkiga figurer även om de gärna hade tagit varsin ljusstav med sig hem för det  hade varit en ficklampa som hade kunnat lysa upp hela skogen vid tant Eva och farbror Harrys hus.

Klass 3 blå och gul vårterminen  2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar