tisdag 13 december 2016

onsdag 14 december









Den snygga ankungen

Esmeralda och Elliot vaknade på morgonen och skulle äta pannkakor till frukost.
-   Det är torsdag va? frågade Elliot
-   Nej, det är onsdag, sa Esmeralda.
-   Men titta! Det snöar! jublade Esmeralda.
-   Wow, då kan vi åka pulka.
-   Ja, nu går vi ner och äter.
 Efter pannkakorna gick de ut för att gå till skolan.
Skoldagen var väldigt kort, så det var bara en lektion kvar sen skulle de gå hem. Efter lektionen rusade dom till pulkabacken och åkte när det började bli mörkt så gick de hem.
-   Hej, gick det bra på skoldagen? frågade farbror Harry.
-   Ja det gick bra, sa Esmeralda.
Nu skulle de äta och det var falukorv med potatismos.
Efter maten ville farbror Harry läsa en saga som hette ”Den fula ankungen” för dem.
-   Nu börjar vi läsa, sa farbror Harry.
-   Välkommen till Ankiborg där alla medborgare är ankor som har mycket självförtroende. Men en dag bestämde sig den snygga ankungen Billy för att handla lite matvaror som han kan kasta på andra ankungar som är mindre värda än han. När han kommer in i affären kränker han kassören för att han har ett dåligt jobb. Sedan går han in med sin dyra skinnjacka och solbrillor som han köpte på eBay.
-   Vart ligger mjölken? frågade Esmeralda.
-   Vid mejerivarororna, sa Elliot.
-   Oj! Kolla vilken stilig ankunge där borta, han ser respektfull ut, sa Esmeralda.
Billy gick ut ur affären och såg några ankungar...
-   Dumma ankungar! Förstår ni inte att jag är bättre än er!
-    Jag ska berätta allt för mamma! sa en av ankungarna.
-   Tvi! Jag hatar ankungar... Tänker Billy för sig själv.
Esmeralda och Elliot sprang ut ur affären...
-   Är du galen!? sa Elliot i mun på Esmeralda.
Billy kastade en köttfärslimpa på en liten ankmamma med fyra ankungar som om han ägde stället.
-   Jag gör vad jag känner för! skrek Billy argsint med mod i blicken.
Billy går tillbaka till sin ankformade Ferrari. Han inser att han fått böter och plötsligt sparkar han sitt däck av ren ilska.
-   Aj! skrek Billy och gick tillbaka till Esmeralda och Elliot.
-   Vad tänker du att du håller på med? sa Esmeralda.
-   Jag gör det för jag är så snygg och bättre än alla andra, sa Billy.
-   Men du måste sluta med det du gör, du kommer inte få några vänner om du håller på så, sa Elliot.
-   Jag behöver inga vänner, jag har mig själv
 Billy springer iväg till cykeluthyrningen och struntar i att betala. Han åker hem igen utan ett enda ord på vägen dit. Esmeralda och Elliot följer efter honom i smyg. De är nervösa men de måste få reda på varför Billy är så elak. Billy bor i en lägenhet. Esmeralda och Elliot går in i trapphuset med tunga steg och de ser en tavla där alla namnen på alla som bor i trapphuset. Billy bor på nr 5, en trappa upp. De går upp och tvekar lite men sen ringer dom på.
-   Hallå? sa Billy
-   Vi måste prata... sa Esmeralda
-   Ni igen? sa Billy
-   Ja! Vi accepterar inte det du gjorde förut, utanför affären...
-   Så vad tänker ni göra? Arrestera mig?
-   Nej, men du ska säga förlåt till ankungarna.
-   Nej aldrig! Jag följer aldrig med er!
5 minuter senare...
Esmeralda, Billy och Elliot satt i bilen på väg till affären.
-   Vad bra att du följde med Billy, sa Elliot.
-    Ja, jag ska försöka ändra mig, sa Billy
Billy klev ut ur bilen och sprang till ankungarna.

-   Förlåt mig små ankungar, det var inte meningen
-    Det är lugnt, vi förlåter dig, INTE!
Och så började det nya ank-kriget i Ankiborg.
Kriget höll på i 10 minuter, tillslut blev alla ankungar trötta och hungriga... Så de gick hem igen.
 Billy kunde inte förlåta sig själv om inte någon annan gjorde det. Men hur och varför? Billy gick hem med ledsna ögon. Esmeralda och Elliot hindrade honom från att gå in i sin bil.
-   Varför?
-   Vi förlåter dig, sa Elliot
-   Efter allt jag har gjort... Så förlåter ni mig fortfarande?
-   Ja, även om du har gjort elaka grejer så vet folk att du ändå har ett hjärta av guld och att du kan göra skillnad, så vad säger du? Ska vi sprida ett meningsfullt meddelande i hela Ankiborg?
-   Ja! Jag är redo att göra skillnad!
 Några minuter senare gav de sig av till radio stationen för att sprida ett vackert meddelande.
-   Är mikrofonen på?
-   Ja, de hör dig...
-   Jaha...
-   Hej! Alla medborgare, jag heter Billy och jag är skyldig er ett förlåt efter allt jag har gjort. Jag vet att det kan vara svårt att förlåta mig bara sådär men jag ber er om en andra chans... Förlåt!
Billy börjar gråta lite...
-   Tack och hejdå gott folk.... Du kan stänga av den nu...
-   Psst! Billy tryck på den röda knappen för att avsluta.
-   Jaha, okej.
 Och så var det meningsfulla meddelande hört av alla medborgare i Ankiborg, Billy fick en till chans, Billy fick några vänner, Billy bråkar med sina vänner, de förlåter honom.
Snipp snapp slut så var den Ankiga sagan slut.


Av: Felix och Leo, åk 6 höstterminen 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar