torsdag 1 december 2016

fredagen den 2 december









RÖDLUVAN OCH VARGEN  


              

 Esmeralda vaknade med ett ryck när hon hörde hennes lillebror Elliot gråta.
Han hade trillat ur sängen, hans bruna pyjamas var helt våt av alla tårar. Man kunde inte se den blåa färgen på hans ögon längre på grund av alla tårar.
Senare på morgonen hade dom klätt på sig. Esmeralda hade på sig en grå kofta hon hade satt upp håret och lånat smink av tant Eva.
 Skoldagen gick fort och det hade inte hänt så mycket. Sen på kvällen innan skulle dom skulle sova ville Esmeralda och Elliot lyssna på sin favoritsaga, Rödluvan och vargen. Farbror Harry kom upp till dom och började läsa. Dom båda somnade snabbt.

 När Esmeralda vaknade såg hon sig omkring och blev helt skräckslagen och tänkte vart in i helsike är jag?
Hon hittade sin lillebror sovande bredvid henne, han höll i sin lilla gossekanin och sov fortfarande. Hon väckte Elliot och förklarade att dom hade hamnat i en urskog på något konstigt sätt. Det fanns många barrträd och det var mycket dimma så dom kunde inte se så bra.
Sen hände något märkligt Elliots gosse kanin började lysa och blev större och större. Elliot tappade taget om den lät den falla ner till marken och då hände det, Elliots lilla gossekanin hade blivit en varg.
-   ROAR! skrek vargen och började jaga dom.
-   SPRING! skrek Esmeralda.                                                                                                                        Esmeralda och Elliot började springa och vargen följde efter och var snart på dom.
Men plötsligt slutade den jaga dom och gick iväg. De var alldeles förstenade av sträck och Elliot började gråta för att hans gossekanin hade blivit en varg. De kände en svag lukt av deras favorit mat, köttbullar. De följde lukten och kom fram till ett stort brunt hus med genomskinliga fönster och en blå dörr.
  De gick in genom dörren och såg sig omkring. Sen öppnades en dörr och en flicka med brunt hår, blåa ögon, gröna kläder och en röd luva kom ut och såg förvånat på dom.
-   Vilka är ni? frågade hon.
-   Jag heter Esmeralda och det här är min lillebror, svarade Esmeralda.
-   Vad gör ni här?
-   Vi hamnade här på något konstigt sätt och vi vet inte hur vi ska komma till vår riktiga värld, sade Esmeralda.
-   Okej....men jag undrar om ni vill följa med mig till min farmor och kolla hur hon mår. Hon är sjuk och behöver lite sällskap, sade flickan med rödluva.
-   Jag heter Rödluvan förresten.
-   Okej jag heter Esmeralda och det här är min lillebror Elliot.
-   Min gossekanin blev en jätte stor varg och jagade oss., sade Elliot och snyftade.
-   Oj stackars dig vi får hoppas att vi hittar honom.
De gick ut och började gå mot Rödluvans farmor. De gick på en krokig stig med många grenar som stack ut på stigen. Dom kom fram till farmors hus och knackade på dörren.
      - IIIIIHHHHH, hörde dom någon skrika.
-   Det är min farmor som skriker, skynda er något kan ha hänt.                                                 Rödluvan slog upp dörren och sprang in till sin farmor. Till sin förvåning såg hon en stor lurvig varg som såg ut att vilja käka Rödluvans farmor.
-   Hjälp mig! skrek farmor när vargen hoppade upp på sängen. Rödluvan rusade till dörren och tog upp geväret som satt ovanför dörren. Hon laddade geväret och PANG! Vargen säckade ihop.
-   NEEEEEJJJ! Det var ju min gossekanin sade Elliot och vaknade.
-   Esmeralda, jag hade en konstig dröm om Rödluvan.
-   Jag med, svarade Esmeralda.
-   Kom vi går till skolan nu sade Esmeralda.

Av: Jimmy och Max, åk 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar